Kde sa vzalo fúzaté hnutie?

V roku 2003 sa dvaja priatelia z Melbourne v Austrálii, Travis Garone a Luke Slattery, rozprávali pri pive o návrate módnych trendov. Keď prišla reč na ikonické fúzy, ktoré v minulosti symbolizovali mužnosť, no v móde ich už nebolo vidieť – rozhodli sa s humorom, že tento trend oživia.

Na začiatku oslovili priateľov s výzvou nechať si narásť fúzy za symbolickú sumu desať dolárov, pričom zameranie kampane bolo na zdravie mužov a boj proti rakovine prostaty. Travis navrhol prvé logo Movembra a Luke s Travom spísali jednoduché pravidlá, ktoré sú aktuálne dodnes. Výzvu prijalo 30 mužov.

S nadšením z prvej akcie sa v roku 2004 rozhodli hnutie formalizovať. Zapojil sa Adam Garone, ktorý zaregistroval spoločnosť a vytvoril webovú stránku, a pridali sa ďalší nadšenci, ako napríklad Justin Coghlan. Táto druhá vlna priateľov, známa ako „Originálna tridsiatka“, podporila šírenie Movembra, a výťažok z kampane putoval na pomoc Prostate Cancer Foundation of Australia (PCFA). V prvom roku nazbierali 54 000 austrálskych dolárov, pričom kampaň sa rozšírila aj do Španielska a Veľkej Británie.

V roku 2005 získal Movember oficiálneho partnera, organizáciu PCFA, a kampaň „Give Prostate Cancer a Kick in the Arse“ (Pošlime rakovinu prostaty do zadku) vyzbierala už 1,2 milióna dolárov. V roku 2006 vznikla oficiálna nadácia Movember Foundation, ktorá sa sústredila na problémy, ako sú depresia a úzkosť, a partnerom sa stala aj iniciatíva beyondblue. Toho roku sa Movember rozšíril na Nový Zéland a zaznamenal 56 129 účastníkov, ktorí vyzbierali 9,3 milióna dolárov.

Rok 2007 priniesol expanziu do USA a Kanady a kampaň sa rozbehla aj v ďalších krajinách. Počet účastníkov stúpol na 134 171 a vyzbieraná suma dosiahla 21,5 milióna dolárov. Postupne sa pridávali ďalšie krajiny a hnutie Movember rástlo raketovým tempom.

Z ničoho sa stala celosvetová charita, celosvetové hnutie, kultová značka, ktorá vyzbierala viac ako 1 miliardu dolárov a financovala 1 200 programov na podporu zdravia mužov v 21 krajinách Adam vytvoril z Movembra jeden z najinovatívnejších a najvplyvnejších sociálnych projektov vytvorených v tomto tisícročí.



Movember sa zameriava na štyri hlavné problémy:

S podporou miliónov mužov a žien po celom svete hnutie Movember mení pohľad na zdravie mužov a pokračuje vo svojej misii – zmeniť tvár mužského zdravia.

Je fascinujúce, ako kreatívny nápad a štipka humoru dokážu v správnom čase odštartovať hnutie, ktoré zanechá obrovský pozitívny dopad na celom svete. Movember je skvelým príkladom toho, ako sa dá fantázia a odvaha pretaviť do úsilia, ktoré nielen podporí výskum a prevenciu, ale aj zvyšuje povedomie o mužskom zdraví.

Príbehy ako tento sú pre nás v organizácii NIE RAKOVINE inšpiráciou prinášať do našich projektov viac invencie a premieňať kreativitu a vášeň na zmysluplné ciele v oblasti osvety a prevencie.